#BirHadis
“Şüphesiz Yüce Rabbiniz hayâ sahibi ve cömerttir. Kulu (dua etmek için) O’na ellerini kaldırdığı zaman, o elleri boş çevirmekten hayâ eder.”
#HadisiŞerif | Ebû Dâvûd, Vitr, 23
Aprın Çor Tigin, şairi belli ilk Türkçe şiirlerin yazarı olarak kabul edilir ve Maniheist dönem Uygur edebiyatından günümüze ulaşan sekiz şiirden ikisini o yazmıştır (Ercilasun 2008: 226-227). Şiirlerinden ilki Mani övgüsüyle ilgilidir. "Sevgili" adıyla tanınan diğer şiiri ise, Türk edebiyatının bilinen ilk aşk temalı lirik şiiridir. Şairin Mani övgüsünü konu edinen ilahi niteliğindeki şiiri, dörtlükler şeklinde düzenlenmiştir ve mısra başı kafiyelidir. Toplamda 12 mısradan oluşan bu şiirin her mısrasındaki hece sayısı ortalama 12'dir. "Sevgili" adı verilen diğer şiiri de dörtlüklerden oluşmaktadır ve yine mısra başı kafiyelidir. Buna rağmen, şiirin üçlüklerden oluştuğuna dair görüşler de mevcuttur (Arat 1960: 38); fakat mısra başı kafiyeler göz önünde bulundurulduğunda, dörtlüklerden oluşuyor olması daha muhtemel görünmektedir.
Aprın Çor Tigin'in şiirleri Turfan'da bulunan metinler arasında yer almaktadır ve bunlar 24x15.5 cm büyüklüğündeki T. M. 419 yer işaretli, bazı kısımları eksik ya da yer yer hasarlı bir kâğıt üzerine Uygur harfleriyle yazılmıştır. Onun Mani övgüsüyle ilgili şiiri ilk olarak transkripsiyonlu bir şekilde, tercümesiyle beraber Albert August von Le Coq, ikinci şiiri ise, aynı şekilde Willy Bang tarafından neşredilmiştir. Türkiye'de ilk olarak Reşid Rahmeti Arat, Talat Tekin ve Osman Fikri Sertkaya gibi araştırmacılar Aprın Çor Tigin'in şiirleri üzerine inceleme ve değerlendirmelerde bulunmuşlardır. Bunlardan Arat, Aprın Çor Tigin'in, şiirlerinin genel ahengini kuvvetlendirmek için sık sık benzer hecelerin tekrarına başvurduğunu belirterek, düzgün bir vezin sırası takip ettiğini vurgular ve her iki şiirini de detaylıca tahlil eder (1965: 19, 1960: 37-38). Tekin, şairin, şiirlerindeki dizeleri olduğu gibi veya çok az farkla tekrar ettiğini, bunun da anlamı pekiştirip manzumeye ayrı bir ahenk kattığını ifade eder (1986: 13). Sertkaya ise, şiirler üzerine yapılan çalışmaları topluca değerlendirir (1986: 60-61). Aprın Çor Tigin'in şiirleri en erken 8. en geç 9. yüzyılla tarihlendirilmiş olsa da, konuyla ilgili kesin bilgilere ulaşmak mümkün görünmemektedir.
Eserlerinden Örnekler
Sevgili
kasınçıgımın ö[yü]
kadgurar men
kadgurduk[ça] kaşı körtlem
kavışıgsayur men
öz amrakımın öyür men
öyü evirür men ödü…çün
öz amrak[ımın]
öpügseyür men
barayın tiser
baç amrakım
baru yime umaz men
bagırsakım
kireyin tiser
kiçigkiyem
kirü yime urnaz men
kin yıpar yıdlıgım
yaruk tengriler
yarlıkazunın
yavaşım birle
yakışıpan adrılmalım
küçlüg priştiler
küç birzünin
közi karam birle
k[ül]üşüp[en] oluralım
Mani'ye Övgü
[bizing tengrimiz ed]güsi redni tiyür
[bizing tengrimiz ed]güsi redni tiyür
[redni]de yig mening edgü [tengr]im alpım begrekim
rednide yig mening tengrim alpım begrekim
bilegüsüz yiti vaj[ır ti]yür
bilegüsüz yiti vajı[r tiyür]
vajırda ötvi biligligim tüzünüm yarukum
vajırda ötvi biligligim bilgem yangam
kün tengri yarukın teg köküzlügüm bilgem
kün tengri yarukın teg köküzlügüm bilgem
körtle tüzüm tengrim külügüm küzünçüm
körtle tüzün tengrim burkanım bulunçsuzum
Kaynaklar
Arat, Reşid Rahmeti (1960). "Edebiyatımızda İlk Lirik Şiir". Türk Yurdu. 284: 37-38.
Arat, Reşid Rahmeti (1965). Eski Türk Şiiri. Ankara: TTK Yay.
Arat, Reşid Rahmeti (1987). Makaleler (hzl. Osman Fikri Sertkaya). Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yay.
Ercilasun, Ahmet Bican (2008). Türk Dili Tarihi. Ankara: Akçağ Yay.
Sertkaya, Osman Fikri (1986). "Eski Türk Şiirinin Kaynaklarına Toplu Bir Bakış". Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı 1 (Eski Türk Şiiri) 409: 43-80.
Tekin, Talat (1986). "İslam Öncesi Türk Şiiri". Türk Dili Dergisi, Türk Şiiri Özel Sayısı I 409: 3-42.
Grup Adı : Pubg Mobil Hesap Alım Satım - https://www.facebook.com/groups/662047531348881
Üye sayısı : 17,200 civarıGrup Adı : Son Dakika Haberleri - https://www.facebook.com/groups/sondkhaber/
Üye sayısı : 15,000 civarı
Üyeleri Türk ve % 60 erkek kitlesi olan bir haber grubudur. Herhangi bir engeli yoktur.
Grubun Adı : Ankara Oto Pazarı
Üye sayısı : 6,200 civarıİki cihan serveri, sevgili Peygamberimiz buyurmuştur:
- “Üzerine güneşin doğduğu en hayırlı gün, Cum’a günüdür.”ARKADA RAHAT UYURSUN!
Öğretmen, ön sırada uyuklayan İbrahim’i görünce,
Cennetle müjdelenenlerdendir. Üçüncü halîfedir. Resûlullahın iki kızını aldığı için ZİNNÛREYN denir. İlk önce müslüman olanların, dördüncüsüdür. Hanımı Rukayye “radıyallahü anha” ile iki defa Habeşistana ve sonra, Medîne-i Münevvereye hicret etti.
Çok zengin tüccâr idi. Bütün malını dîni-İslâm için sarf etti. Hayâsı ile meşhûrdur.
Hicretin yirmidördüncü yılı başı olan Muharrem ayının birinci günü halîfe seçildi. Kur’ân-ı Kerîm okurken ve otuzbeşinci senede Zilhicce ayında şehîd edildi.
Hadîs-i şerîflerle medh edilmiştir. Orta boylu, gür sakallı, sarışın, güler yüzlü, doğan burunlu, yüzünün eti az, iri kemikli, Uzun kollu idi.
Bedir gazâsından başka, her gazada bulundu. Bedir gazası fazîletine de, dâhil edildi.
Namazda, bir rek’atde bütün Kur’ân-ı Kerîmi okuyan dört kimseden biridir. Çok okumaktan iki mushaf eskitti.
Hazret-i Ebû Bekr’in “radıyallahü anh” topladığı Kur’ân-ı Kerîmden, altı nüsha daha bastırıp Bahreyn, Şam, Basra, Bağdat,
Yemen ve Mekke-i Mükerreme vilâyetlerine gönderdi.
Halîfe Hazret-i Ömer-ül Fâruk ve Osman-ı Zinnûreyn, Aliyyül-Mürtazânın, mübârek elleri ile yazılmış olan, mushaf-ı şerîflerden bazı sâhifeleri, İstanbul’da, İslâm Eserleri Müzesinde mevcuttur.
Bir hadîs-i şerîfte:
Allahü teâlâ benim ümmetime, Ramazân-ı Şerîfte, beş şey ihsân eder ki, bunları hiçbir Peygambere vermemiştir.
1- Ramazanın birinci gecesi, Allahü teâlâ mü’minlere rahmet eder. Rahmatle baktığı kuluna hiç azâb etmez.
2- İftâr zamanında, oruçlunun ağız kokusu Allahü teâlâya, her kokudan daha güzel gelir.
3- Melekler, Ramazânın her gece ve gündüzünde, oruç tutanların af olması için düâ eder.
4- Allahü teâlâ, oruç tutanlara, âhırette vermek için, Ramazân-ı şerîfte Cennetde yer tâyin eder.
5- Ramazân-ı Şerîfin son günü oruç tutan mü’minlerin hepsini af eder.” buyrulmuştur.